مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری

ارومیه
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

 

 

نام و نام خانوادگی: حکیم هوندسیدان

 

سمت : مسئول واحد اداره فناوری اطلاعات سلامت

 

تلفن تماس :0441977287

 

 

 

شرح وظایف واحد مدیریت اطلاعات سلامت

1-          عهده دار بودن مسئولیت کمیته مدیریت اطلاعات سلامت کسب خط مشی و دستورالعمل لازم از سرپرست مربوطه

2-           نظارت بر واحد های تحت پوشش پذیرش، بایگانی ، کدگذاری و آمار بیمارستان

3-           نظارت بر ورود و خروج پرونده ها و تکمیل بودن آنها در زمان پذیرش تا ترخیص بیمار

4-           نظارت بر نحوه پاسخگویی به شکایات قانونی بررسی و تحقیق درباره بهبود فرمهای مدارک پزشکی ،روشهای کار، وسایل ، جا و مکان

5-           درخواست و نظارت بر تهیه کلیه فرم های پرونده های بیمارستانی

6-           تنظیم سیستم کنترل پرونده بیماران بستری

7-           نظارت بر گواهی فوت و گواهی ولادت

8-           همکاری و نظارت بر درخواست پرونده از واحد های مختلف بیمارستان

9-            تحویل پرونده جهت امور تحقیقاتی

10-        نظارت در رعایت نظم و انضباط اداری پرسنل

11-        پیگیری تامین نیروی انسانی در واحد مربوطه

12-        برنامه ریزی ، تقسیم کار و در صورت مرخصی جایگزینی نیرو در واحد مربوطه

13-        نظارت بر عملکرد و نحوه برخورد کارکنان تحت پوشش

14-        ثبت و گزارش کلیه امور مربوطه به مسئولین ذیربط شامل درخواستها ،کمبودها و نقایص

15-        بررسی آمار و گزارش اقدامات واحد مربوطه به صورت ماهیانه جهت ارائه به مقام مافوق

16-        تهیه و جمع آوری آمار مراکز درمانی (بیماستان – درمانگاه – کلینیک و....)

17-        تهیه و جمع آوری آمار مراکز پاراکلینیک ( آزمایشگاه – درمانگاه – کلینیک)

18-        تهیه و جمع آوری فعالیت بیمارستان (تخت ثابت – تخت فعال – بیمار بستری و مرخص شده و....)

19-        رفع و پیگیری موارد نقص در واحد مدیریت اطلاعات سلامت

20-        ارائه گزارش آمار فعالیت درمانی به واحد های مختلف و سایر موسسات دیگر

21-        تکمیل نرم افزارهای آماری

22-        تهیه نسخه پشتیبان و نگهداری داده های آماری

23-        شرکت در کلاسهای آموزشی و جلسات عمومی مدیریت اطلاعات سلامت

24-       رعایت اصول اخلاق حرفه ای و حفظ اصل محرمانگی اطلاعات پزشکی

25-        نگهداشت از تجهیزات اختصاصی واحد مرتبط با شغل مورد تصدی

26-        ثبت دقیق اطلاعات هویتی و شناسایی بیماران در زمان پذیرش در فرم ها و برنامهHIS

27-        تکمیل کلیه فرم های مورد درخواست مراجع ذیصلاح و ارسال آنها

 

 

شرح وظایف مسئول واحد:

1-         جمع آوری ، استخراج و آمار ذیربط واحدهای تابعه حوزه درمان دانشگاه

2-         کنترل و نظارت براطلاعات و آمار مربوط به تجهیزات پزشکی ، فضای فیزیکی واطلاعات شناسنامه ای بیمارستان ها (سامانه آواب(

3-     نظارت بر کنترل و جمع آوری اطلاعات و آمار پزشکان شاغل در بیمارستان ها (سامانه آواب(

4-     تفکیک آمار اورژانس بیمارستان های تابعه (سامانه آواب(

5-     گزارش گیری شاخص های عملکردی بیمارستانها

6-      پایش و کنترل سنجه های اعتباربخشی واحد مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها

7-     کنترل و نظارت بر فعالیت واحدهای مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها

8-     ارائه گزارش شاخص های عملکردی (ماهانه و مقطعی) از سامانه آواب در قالب عملکرد به معاونت محترم درمان

9-     پاسخ به نامه ها و آمارهای درخواستی ذیربط وزارت بهداشت و سایر مراکز

10-  همکاری در جمع آوری اطلاعات ذیربط جهت امور تحقیقاتی

11-            برگزاری ماهانه کمیته های مدیریت اطلاعات سلامت

12-            نظارت بر اجرای دستورالعمل های مربوط به واحد

13-            انجام دستورات مافوق بر اساس مقررات

14-    برگزاری جلسات آموزشی جهت مستندسازی  و تکمیل نواقصات پرونده ها





 

 

خط مشی کلی واحد مدیریت اطلاعات سلامت

ü      ذخیره و بازیابی اطلاعات مراقبتی بیماران به صورت مکانیزه جهت اهداف درمانی، آموزشی، پژوهشی، حقوقی و قضایی

ü      محاسبه و تجزیه و تحیل شاخص های بهداشتی درمانی و ارتقا عملکرد بیمارستان به لحاظ کمی کیفی

ü      تلاش در جهت ارتقای رضایت مندی بیماران

ü      اجرای فرایند مراقبت از پرونده ای بیماران و خلاصه برداری و امحا در زمان مقرر و مطابق قوانین سازمان اسناد ملی

ü      کددهی تشخیص و اقدامات جراحی براساس کتاب ICD10 و ICD_9CM  

ü      ثبت آمار و مدیریت داده ها در استفاده از آنها برای موارد تصمیم گیری های کلان مدیریتی، تحقیقات و پژوهش های لازم

واحد های زیر نظر مدیریت اطلاعات سلامت

 

پذیرش

کدگذاری

آمار

بایگانی

 

پذیرش

قسمت پذیرش یکی از واحد های بخش مدیریت اطلاعات سلامت می باشد که به عنوان اولین ایستگاه در چرخه ارائه خدمات درمانی از اهمیت خاصی برخوردار است. این واحد متصل به سیستم HIS بیمارستان بوده و فرایند پذیرش بیماران توسط این شبکه انجام می پذیرد.

 

وظایف واحد پذیرش

ü      اختصاص شماره پرونده به بیماران به صورت Unit           

ü      پذیرش بیماران بستری و اتاق عمل سرپایی

ü      ارائه معرفی نامه جهت بیمه نیروهای مسلح و معرفی اتباع به اداره امور اتباع خارجی

ü      کنترل بیمه های بیماران و رفع نقص کلیه مواردی که ممکن است از طرف سازمان های بیمه به کسورات منجر شود.

 

همکاران پذیرش:

1-اعظم حسینی

2-شراره اروجی

**************************

کدگذاری بیماری ها

این واحد جهت تعیین تشخیص و تفکیک موضوعات مورد بررسی از یکدیگر و سهولت مراجعه به اطلاعات و ارائه آمارهای مختلف ایجاد شده است

اهداف واحد کدگذاری

بازنگری مراقبت های بهداشتی

دسترسی به مدارک پزشکی به طور سریع

تحقیق و پژوهش در زمینه بیماری ها و درمان آن ها

دستیابی به آمارهای بهداشتی و حیاتی

 

پرونده ها قبل از ورود به واحد مدیریت اطلاعات سلامت کدگذاری و طی 48 ساعت اطلاعات وارد سامانه سپاس می شود سیاست داخلی بیمارستان برای نحوه کدگذاری پرونده ها به شرح ذیل می باشد:

ü            تشخیص ها ، اقدامات و علل خارجی صدمات و همچنین علل مرگ و میر براساس دستورالعمل کدگذاری می شوند.

ü            سیاست کدگذاری بصورت بین المللی و طبق دستورات و قواعد رسمی و با نهایت دقت توسط کارشناس خبره و باتجربه صورت می گیرد.

ü            کتب مورد استفاده برای تشخیص ها ، کتب سه جلدی ICD-10   و برای اقدامات کتب دوجلدی  ICD-9CM   می باشد.

ü            در حین کدگذاری پرونده ها مجددا مورد بررسی قرار گرفته و در حد تخصص کدگذار بررسی کیفی نیز انجام می شود.

شرح وظایف کارشناس کدگذاری مدیریت اطلاعات سلامت

ü      مطالعه دقیق پرونده پزشکی بیماران بستری و اورژانس جهت تعیین تشخیص اصلی و نوع اقدام

ü      کدگذاری صحیح تشخیصهای بیماری ها با استفاده از کتاب طبقه بندی بین المللی بیماریها (ICD-10) و رعایت قوانین ذیربط

ü      کدگذاری صحیح اقدامات درمانی و جراحی با استفاده از جلد سوم کتاب طبقه بندی بیماریها در آمریکا(ICD-9-CM) و رعایت قوانین ذیربط

ü      کدگذاری صحیح علل خارجی حوادث از جمله تصادفیها با استفاده از کتاب طبقه بندی بین المللی بیماریها(ICD-10) و رعایت قوانین ذیربط

ü      کدگذاری صحیح علت اصلی و علل زمینه ای فوت با استفاده از کتاب طبقه بندی بین المللی بیماریها(ICD-10) و رعایت قوانین ذیربط

ü      تعیین وگزارش 30 بیماری اصلی بیمارستان در هر ماه ، فصل ، 6 ماه و سالیانه به مسئول بخش مدارک پزشکی

ü      راهنمایی و همکاری با کار آموزان رشته فناوری اطلاعات سلامت در حیطه کاری خود

ü      همکاری و ارتباط نزدیک با پرسنل واحدهای بخش مدیریت اطلاعات سلامت و سایر بخشهای بیمارستان

 

کدگذار واحد:             معصومه محبوبی

مدرک تحصیلی :       کارشناسی مدارک پزشکی

تلفن تماس       :       31977563

**************************

 بایگانی واحد مدیریت اطلاعات سلامت

مدارک پزشکی عبارت است از دلیل قابل مشاهده ای از آنچه که در بیمارستان انجام یافته و سندسازی به موقع در مورد اقدامات بهداشتی و درمانی که برای بیماران انجام شده است لذا در واحد بایگانی توسط کادر واحد مذکور باید مدارک پزشکی تنظیم، تکمیل و مرتب شود. در بررسی پرونده وجود کلیه اوراق مربوط به اقدامات خاصی که جهت بیمار در آن مرکز درمانی انجام یافته است تثبیت و با سیستمی مناسب نگهداری می شود تا امکان دستیابی به حداکثر اطلاعات در حداقل زمان در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی مقدور شود

 

 

شرح وظایف متصدی بایگانی

ü   انجام امور بایگانی پرونده های بیماران براساس روش تعیین شده

ü   تفکیک پرونده های بیماران بستری ، سرپائی، اورژانس و دارای سابقه قبلی

ü   سعی در حفاظت از پرونده های بیماران

ü   توجه کامل به مستندات و دستورالعمل های سیستم مدیریت کیفیت

ü   همکاری با کادر پزشکی در زمینه های تحقیقاتی و تجزیه و تحلیل کیفی مدارک پزشکی یا کمیته های مربوطه.

ü   پاسخگویی به ارباب رجوع در قبال درخواست پرونده طبق مقررات و با هماهنگی ریاست و یا مدیریت

ü      انجام سایر امور محوله در زمینه شغلی طبق نظر مقام مافوق

 

مسئول بایگانی :       مهسا ماهری

مدرک تحصیلی :      کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت

تلفن تماس :           34977639

v       پوریا پریزاد                 کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

***********************************************

تحویل گیری وسازماندهی درون پرونده ای :

 تحویل گیری  پروند ها بر اساس سیستم  HIS  با قابلیت رهگیری پرونده ها  در این مرکز به صورت کاملا سیستمی انجام شده و سازماندهی ومرتب سازی پرونده ها با اساس روش تنظیم درون پرونده ای SOMR انجام می گردد.

1-سمیه صمدی        تحویل  و بررسی کمی وکیفی پرونده ها

2-حجت پورقلی         سازماندهی درون  پرونده ای

3-زهرا پورمحمد        سازماندهی درون پروند ه ای

جوابدهی به ارباب رجوع:

1-بهناز آزادی   

************************************************   


آمار

آمار زیربنای تمام حرکتهایی است که در سازمان انجام می شود و درصورتی که آمار قابل اطمینان در سازمان وجود نداشته باشد، برنامه ریزی با مشکل روبه رو شده و امکانات موجود در مسیر درست به کارگرفته نخواهد شد. به بیان دیگر، آمار، مهمترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال، برنامه ریزی برای آینده و یکی از عوامل اصلی سیاستگذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می شود.

لذا با توجه به نقش و اهمیتی که آمار در هر سیستمی از جمله بیمارستان ها دارد، لذا لازمه تهیه این گزارشات و آمار ها این است که اطلاعات موجود در پرونده بیماران رمز گذاری و در اصطلاح علمی کدگذاری شوند.

اهم فعالیت های واحد آمار این مرکز

ü   گردآوری و جمع بندی آمار کارکردی واحدهای مختلف مرکز

ü   استخراج آمار بیماران اورژانسی به طور روزانه

ü   استخراج و درج آمار ماهانه مراجعین سرپایی مرکز و آمار ماهانه فعالیت بیمارستان در سایت معاونت درمان

ü   تهیه خلاصه عملکرد بصورت فصلی و ارائه به مسئولین واحدهای درمانی

ü   استخراج نمودار آمارهای عملکردی و شاخص های مختلف به صورت ماهانه، سالانه و مقایسه ای چندساله جهت کلیه واحدهای کلینیکی و پاراکلینیکی برحسب نیاز گردآوری، ثبت و بروزرسانی اطلاعات در سامانه آواب

ü         پاسخگویی به کلیه درخواستهای آماری

ü   همکاری با واحد بهبود کیفیت بیمارستان با کمک گرفتن از آمارهای مختلف و نمودارهای مربوطه و تحلیل نتایج مقایسه ای

 

v       آمارگر واحد :              سهیلا قاسمی

مدرک تحصیلی :         کارشناسی مدارک پزشکی

تلفن تماس :              31977424

********************************************

 

 

بخش اسکن پرونده ها:

با توجه به دستوالعمل های وزارت در رابطه با امحا واسکن پرونده های شامل  قانون مرور زمان در این مرکز پرونده  ها جهت سهولت دسترسی وآزاد سازی فضای بایگانی امحا و اسکن می گردند.

شرح وظایف :

1-ثبت پروند های قدیمی در سیستم HIS بیمارستان

2-جداسازی اوراق زائد وسایر اوراق مطابق دستوالعمل  ابلاغی

3-مرتب سازی اوراق جهت اسکن

4-اسکن اوراق جدا شده وذخیره در سیستم  HIS

5-مرتب سازی اوراق جدا شده وبایگانی کردن آنها به صورت فشرده در بایگانی راکد

اسامی همکاران :

1-    شیدا نقی زاده           کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

2-    نسا ایزدی پناه           کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

3-   سروین عباسی            کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

4-   زهرا نعمتی                کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

********************************************

تحلیل گر واحد:

دراین مرکز  نواقصات پرونده ها مطابق با سنجه های  واحد به صورت دوره ای بررسی وتجزیه وتحلیل گشته ونتایج آن در کمیته مدیریت اطلاعات سلامت جهت پیشبرد اهداف سازمان و کم کردن نواقصات ارائه      می گردد و علاوه برآن سایر شاخص های ارائه شده از طرف دفتر پرستاری و همچنین دفتر بهبود کیفیت نیزتوسط همکاران تجزیه و تحلیل می شوند.

 

v        نویسا  عباسی            کارشناس فناوری اطلاعات سلامت

  

 

ارائه دهنده : واحد مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان

                                                           شهید مطهری ارومیه  

 
تنظیمات قالب